logo 2012
Galerie > Fotoboeken > UNDER NORTHUMBRIAN SKIES

Under Northumbrian skies - Boat-sheds (English)

Just off the northeast coast of England is the tidal island of Holy Island. Twice a day the causeway road linking it to the mainland is submerged by the sea. In the late 19th and early 20th centuries there was a Northumbrian fishing village located here.

During the summer men fished for herring from - so called - keelboats. The keelboat was built by eye, without a plan, following an ancient Scandinavian-influenced tradition. Fishing for herring began in June and ended early September. Before World War I herring fishing was important to the islandís inhabitants. In 1881 there were 27 keelboats registered but by 1901 there were just four. Poor catches and low prices were the reason that the Holy Islandís herring fishery ended.

Near the Ouse (the inner harbour) and beach on Holy Island there are several remains of traditional working boats. Though they are no longer seaworthy these boats have survived and are nowadays used as sheds. Covered in tar and other roof covering materials to make them more or less waterproof, the Boat-Sheds store nets and other equipment. About a dozen of these Boat-Sheds in different sizes and conditions remain.

Since 1550 there has been a small castle on Holy Island: Lindisfarne. Originally built as a fortification, it had strategic value with being so near to the Scottish border.  Seen from almost every spot on the island, including from the Boat-Sheds, the castle is a stunning landmark. 



Onder de Northumberlandse lucht - Bootschuurtjes
(Nederlands)
Net buiten de noordoostelijke kust van Engeland is het getijden eiland: Holy Island. De toegangsweg van het vaste land naar het eiland loopt twee keer per dag onder water. In de late 19e en begin 20e eeuw was hier een vissersdorp in Northumberland.

Tijdens de zomer visten de mannen op haring met - zogenoemde - kielboten. De kielboot werd op het oog gebouwd, zonder een plan, in navolging van invloeden uit een oude Scandinavische traditie. De haringvisserij begon in juni en eindigde begin september. Haringvisserij was voor de Eerste Wereldoorlog belangrijk voor het eiland. In 1881 waren er 27 kielboten geregistreerd en in 1901 slechts vier. De slechte vangsten en de lage prijzen waren de reden dat de haringvisserij op Holy Island eindigde.

In de buurt van de Ouse (de binnenhaven) en strand op Holy Island zijn er verschillende overblijfselen van de traditionele boten te zien. Ze zijn niet langer zeewaardig, maar deze boten zijn tegenwoordig in gebruik als schuren en zijn bedekt met teer en andere dakbedekkingmaterialen om ze meer of minder waterdicht te maken. De Bootschuurtjes worden gebruikt voor opslag van netten en andere materialen. Er zijn ongeveer een dozijn van deze Bootschuren over in verschillende maten en staat van onderhoud.

Sinds 1550 is er een klein kasteel op Holy Island: Lindisfarne. Van oorsprong is het gebouwd als een fort. Het was strategisch gelegen vlak bij de grens met Schotland. Je kunt het vanaf bijna elke plek op het eiland zien, inclusief vanaf  de bootschuren. Het kasteel is een kenmerkend oriŽntatiepunt.

U kunt het gehele boek bekijken en rechtstreeks bestellen.


Boekenoverzicht

fotografie
inleiding
uitgeverij
publicatie
paginaís
fotoís
formaat
uitvoering
prijs
bestellen

Armando Jongejan
Armando Jongejan
Blurb
2015
36
17
18 x 18 cm
paperback, gebonden met en zonder stofomslag
afhankelijk van uitvoering
printing on demand

Sources/bronnen:
The National Trust and the title is a part of a track by Andrew White - Holy Island CD: Pray for Rain (2002)

gesponsord door orphic film© all rights reserved