logo 2012
Galerie > Fotoboeken > BRIDGEWATER CANAL

Bridgewater Canal - The first true canal in England (2019) (English)

The Bridgewater Canal in Manchester, in North West England, is connected to the River Irwell, River Medlock, Manchester Ship Canal and to Rochdale Canal in the city. The canal was built by Francis Egerton, 3rd Duke of Bridgewater to transport coal from his mines in Worsley to his warehouses and the industrial areas of Manchester, opening on 17th July 1761.

Its construction was an integral part of the industrial revolution delivering fuel to the power industry. The canals transformed Manchester from a landlocked city into a major sea port, at its height the third-busiest port in Britain, despite being about 40 miles (64 km) inland. The Bridgewater Canal is often, although mistakenly, considered to be the first true canal in England.

Throughout this period, canal towpaths were an essential part of a navigable waterway and were used by the horses that pulled the (canal)boats. The introduction of steam and railway travel changed transport. The first steam tug was introduced to the Bridgewater in 1872 and the purpose of the towpaths began also to change.

The towpaths are now redeveloped to make them more accessible to users: cyclists and walkers. Pleasure craft have been using the canal since 1952. Meanwhile the old warehouses in Manchester have been transformed into office blocks, restaurants, apartments and new building estates. 

The railway is still important shown by the numerous bridges crossing the canal, bringing passengers to and from the city, the airport, Liverpool, Newcastle or Scotland. It all brings new life into Manchester.

 

Bridgewater Canal - Het eerste echte kanaal in Engeland (2019) (Nederlands)

Het Bridgewater-kanaal in Manchester, in Noordwest-Engeland, is verbonden met de rivieren Irwell, Medlock, het Manchester Ship Canal en het Rochdale-kanaal in de stad. Het kanaal werd gebouwd door Francis Egerton, de 3e hertog van Bridgewater, om kolen vanuit zijn mijnen in Worsley naar zijn pakhuizen en de industriële gebieden van Manchester te vervoeren. Op 17 juli 1761 werd het kanaal geopend.

De constructie was een integraal onderdeel van de industriële revolutie en leverde brandstof aan de energiesector. De grachten veranderden Manchester van een geheel door land omgeven stad in een grote zeehaven, op zijn hoogtepunt de op twee na drukste haven in Groot-Brittannië, ondanks het feit dat het land ongeveer 40 mijl (64 km) landinwaarts lag.

Het Bridgewater Canal wordt vaak, hoewel ten onrechte, beschouwd als het eerste echte kanaal in Engeland.
Gedurende deze periode waren de jaagpaden langs het kanaal een essentieel onderdeel van een bevaarbare waterweg en werden ze gebruikt door de paarden die de (kanaal)boten trokken. De introductie van stoom en treinreizen veranderde het transport. De eerste stoomboot werd in 1872 bij Bridgewater geïntroduceerd en het doel van de jaagpaden begon ook te veranderen.

De jaagpaden zijn nu herontwikkeld om ze toegankelijker te maken voor gebruikers: fietsers en wandelaars. Pleziervaartuigen gebruiken het kanaal sinds 1952. Inmiddels zijn de oude magazijnen in Manchester omgevormd tot kantoorgebouwen, restaurants, appartementen en nieuwbouwwijken.

De spoorlijn is nog steeds belangrijk gezien de talrijke bruggen die het kanaal oversteken, waardoor passagiers van en naar de stad, de luchthaven, Liverpool, Newcastle of Schotland komen. Het brengt allemaal nieuw leven in Manchester.




U kunt het gehele boek bekijken en rechtstreeks bestellen.


Boekenoverzicht

fotografie
inleiding
uitgeverij
publicatie
pagina’s
foto’s
formaat
uitvoering
prijs
bestellen

Armando Jongejan
Armando Jongejan
Blurb
2019
60
27
18 x 18 cm
paperback, gebonden met en zonder stofomslag
afhankelijk van uitvoering
printing on demand

Sources/bronnen:
bridgewatercanal.co.uk, wikipedia, news.bbc.co.uk/local/manchester

gesponsord door orphic film© all rights reserved